Togo.. å sådär

Lördag morgon var det upp klockan halv 8. Liisa kom in och väckte mig och var lite stressigt concerned över att vi borde gått upp för en halvtimme sen.
Med det "shit jag är sen! -adrenalinet" var det inga problem att komma upp. Och det där adrenalinet höll i sig nästan hela dagen, det var inte fören frammåt 10-11 tiden på kvällen som det började kännas att jag bara sovit 5 timmar.
Jag hade inte suttit uppe till halv 5 för att kolla modellen, men ett så allvarligt omvänt dygn går inte i rödaste rappet att ändra på.


Vi kom in i Togo runt 12-tiden. Vägen dit var inte det mest händelserika. Biltur liksom.

Harmattan var upon us efter en bit på väg.

Var som om någon vart och målat hela byarna röda.

Det första vi gjorde i Togo var att sätta oss brevid en mack och ta en öl/cola.
Colorna var jättestora!
Jag har en bild.. men den ser bara normalstor ut för att det inte finns nåt att referera till. Den är ju skalenlig och så. Så jag orkar inte lägga upp den bilden. Ni kan googla coca cola och kolla på en bild där..

Sen fick vi komma till stället vi skulle bo på. fanmilk-house. Det är en av Liisas bekanta som äger företaget Fanmilk, som gör mejeriprodukter, som lät oss bo på deras hotell eller vad det nu var. snällt. köp fanmilk!

Så på kvälled drog vi runt lite med Moppe-taxi.. motorcykel-taxi.. jag har ingen aning om vad som är skillnaden mellan moppe och motorcykel. "Moto" hette dem. Det var hur kul och hur läskigt som helst ^^ som bergochdalbana :D weee!
Trevligt när transportkostnaderna ingår i roa-sig-kostnaderna ^^

Vi var på voodoo-marknad. Jag köpte en uggla som röker. För att den var söt. Och för att den röker. En gång om året vill den ha en cigg och då ser den till att tjuvar inte hittar ut ur ens hus. Nyttigt.
Det intressanta med voodoo-marknader är att se vad det finns amuletter för.. ett halsband var för att få tur med att få ett jobb, eller om man hade ett jobb, få en befodran + att den skyddade mot ifall någon försökte förgifta en. Det är en rätt annorlunda kultur om man känner att man behöver skydda sig mot sånt.


Fetishen, "Guden" typ.., i mitten sa att det var okej för mig att ta en bild inne i hyddan. Snällt av han tyckte jag :)
Vi undrade hur mycket av det som de berättade som de själva trodde på. Men jag har respekt för voodoo-kulturen. De har rökande ugglor, whats not to love

På alla ställen, restauranger och sånt vi var på så skrattade de åt mig varje gång jag beställde en Fanta. "Fanta?! HAHAHA!" och sen gick de och hämtade en Fanta xD





Togo var jättetrevligt. Även om alla pratade franska och man inte fattade så mycket så kändes människor i allmänhet mycket trevligare än här. Jag har för höga förväntingar på folks trevlighet i Ghana xD

På hemvägen smet vi förbi inte mindre än 4 poliskontroller och blev stoppade på en. "Hello" sa polisen. "Hello" sa vi. "We are just here to make you safe" sa polisen och lät oss åka xD Gulligt, och lätt störigt om man hade varit stressad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0